Uusi opetusministeri Hang Chuon Naro kehui vuolaasti suomalaista opetusta ja opettajien tasoa esimerkilliseksi, “jopa alakoulujen opettajat ovat maistereita”. Kambodzassa ryhdytään opettajiksi lukion jälkeen jopa yhden vuoden koulutuksella, maaseudulla lyhyemmässäkin ajassa.
Saavuin Kambodzhan Phnom Penhiin kauniina päivänä reilu viikko sitten. Maa näytti kosteat kasvonsa, sillä laajat alueet olivat veden peitossa ja maa kyllästetty vedellä. Pian alkaa kuivempi kausi ja Mekongiin tavallisesti virtaava Tonle Sap muuttaa suuntansa taas normaaliksi.
Räväkat iltapäiväkuurot ovat tavallisia ja kadut lainehtivat tunteja kuuron päättymisen jälkeen. Katujen pesu (on syytakin) hoituu kätevästi. Lämpotilakin nousee päivisin reilusti yli 30 asteen, joten elämästäni ei puutu jälkilöylyjen makua.
Kaupungin alueella asuu noin kaksi miljoonaa ihmistä, tunnelma on kuitenkin hyvin erilainen kuin länsimaisissa kaupungeissa. Phnom Penhissä on yksi 42-kerroksinen rakennus, muut ovat pääsiassa 2 – 6 kerroksisia, osa vielä ranskalaisten rakentamia koloniatyylisiä kauniita kaksikerrostaloja, joita paikalliset eivät juurikaan arvosta.
Ihmisten ystävällisyys, arkuus ja ujous on silmiinpistäävää. Englannin kieli ei taivu vielä kovin hyvin, mutta kovaa yritystä on. En ole vielä tavannut yhtään arroganttia asiakaspalvelijaa, lukumääraisesti heitä on paljon verrattuna esimerkiksi Suomeen. Alhaiset palkkakustannukset selittavät eron. Olenpa aamiaisella, lounaalla tai katukahvilassa tunnen, että minua tuijottaa useampi silmäpari avoimesti. Tottumattomalle tulee joskus kiusaantunut olo.
Jos elämä on halpaa Kambodzassa, ovat palkatkin varsin alhaiset. Uusi opetusministeri Hang Chuon Naron tämän päiväisessä Phnom Penh Postin haastattelussa lupasi kuitenkin roimat korotukset opettajille syyskuusta lähtien. Huippuopettajillle hän lupasi 200 USD ja muille jopa 30 prosentin korotuksen eli korotettuna 150 USD, noin sata euroa kuukaudessa. Samassa haastattelussa hän kehui vuolaasti suomalaista opetusta ja opettajien tasoa esimerkilliseksi, “jopa alakoulujen opettajat ovat maistereita”. Täällä tullaan opettajiksi lukion jälkeen jopa yhden vuoden koulutuksella, maaseudulla lyhyemmässäkin ajassa.
Varsinainen syy haastatteluun oli viime kevään 12. luokkien päättökoe, jonka läpäisi vain 25 prosenttia oppilaista. Edellisinä vuosina luku on ollut lähempänä sataa. Opetusministeri lopetti kerralla päättökokeiden pimeän myynnin etukäteen ja laittoman valmennuksen. Kaikki tämä liittyy korruptioon, jota on nyt ryhdytty kitkemään, Opetusministeriössa ainakin.
Uudella opetusministerillä on kahdeksankohtainen ohjelma, jonka yksi tavoite on taata nuorille niitä taitoja, joilla he pärjäävat koulun jälkeen työmarkkinoilla. Se onkin juuri täällä oloni syy, josta kerron seuraavassa blogissani.