Viimeistään viime keväänä moni suomalaisperhe ymmärsi, miten äärimmäisen arvokasta työtä opettajat tekevät. Samalla moni havahtui arvostamaan käytössämme olevia laadukkaita oppimateriaaleja ja toimivaa verkkoa, joiden avulla lapset ja nuoret työskentelivät kotoa käsin. Suomalaisopettajille siirtyminen pikavauhdilla etäopetukseen on ollut valtava ponnistus, eikä kaikki ole mennyt täysin kivuitta. Vastaavanlaisia kokemuksia opettajat ovat kertoneet muuallakin maailmassa.
Kun uutiset kertovat oman maamme vaikeuksista, saattaa muun maailman tilanne unohtua. Erityisen haasteellista on globaalin etelän maissa. Intialaisessa koulutusalan kansalaisjärjestössä työskentelevä opettaja kertoi, että koronan alettua opetustyö on täytynyt lopettaa. Järjestön jokainen työntekijä on ajanut kylästä toiseen ja kuljettanut ruokaa ja lääkkeitä köyhille ihmisille, joiden työmahdollisuudet ovat käytännössä kadonneet pandemian myötä. Opetustyötäkin tärkeämpää on ollut se, että ihmiset pysyvät ylipäätään hengissä.
Opettajat tulevat olemaan avainhenkilöitä niin Suomessa kuin muuallakin maailmassa myös koronan jälkeen.
Toisaalta opettajat ovat myös ottaneet ennakkoluulottomasti käyttöön uusia ratkaisuja. Keniassa ja Ugandassa oppitunteja välitetään radion kautta. Kirkon Ulkomaanapu on muun muassa jakanut pakolaisasutusalueilla radioita ja oppilaille opiskelumateriaaleja kotona tapahtuvan oppimisen tueksi, Kambodžassa opettajat ovat kiertäneet tuktukilla pitämässä pienryhmille lähiopetushetkiä ja oppilaanohjausta on toteutettu videon välityksellä.
Opettajat tulevat olemaan avainhenkilöitä niin Suomessa kuin muuallakin maailmassa myös koronan jälkeen. Jo nyt olemme oppineet – hämmästyttävän lyhyessä ajassa – valtavasti uusista pedagogista mahdollisuuksista. On tärkeää ottaa käyttöön toimivat opit etäopetuksesta. Toisaalta pitää myös ymmärtää, että monissa tilanteissa lapset ja nuoret tarvitsevat läsnäolevaa opettajaa ja toimivaa oppilashuoltoa. Kaikkea ei voi toteuttaa etänä.
Avainroolissa ovat koulutetut ja motivoituneet opettajat, joista monissa maissa on huutava pula.
Opettajat ilman rajoja -verkoston vapaaehtoiset, suomalaiset opetusalan asiantuntijat, ovat hypänneet mukaan kehittämään etäopetusmateriaalia kollegojensa koulutuksen tueksi mobiilisovellusten välityksellä Keniassa ja Bangladeshissa. Opetusmateriaalien sisällöt pohjautuvat paitsi paikallisiin tarpeisiin myös korostetusti opettajien ja oppilaiden hyvinvointiin sekä kollegiaaliseen tukeen. Nyt jos koskaan on aika jakaa osaamista ja tukea kollegalta kollegalle.
On osoitettu, että juuri koulutus on edellytys kestävän tulevaisuuden rakentamisessa. Koulussa opitaan keskeiset taidot, joita tarvitaan niin arkielämässä kuin vaikkapa ilmastonmuutoksen hillinnässä. Avainroolissa ovat koulutetut ja motivoituneet opettajat, joista monissa maissa on huutava pula. Globaalin oppimisen kriisin ratkaisussa Suomi voisikin olla suunnannäyttäjänä etenkin opettajankoulutuksessa sekä oppilashuollon kehittämisessä. Jo nyt katse on suunnattava koronan jälkeiseen aikaan, ja hyödynnettävä koulutuksen kehittämisessä niitä oppeja, joita tämän kriisin aikana on pystytty hankkimaan.
Hannele Cantell
Opettajat ilman rajoja -verkosto, ohjausryhmän puheenjohtaja
Dosentti, Helsingin yliopisto