Vapaaehtoiset tukevat syksyllä koulutusta Ugandassa ja Keniassa. Etäyhteyksien turvin yhteistyö jatkuu Myanmarissa ja Palestiinalaisalueella. Uusina avauksina Kirkon ulkomaanapu selvittää ilmastokasvatuksen ja varhaiskasvatuksen tilaa ja tulevaisuutta, ja vapaaehtoisilla asiantuntijoilla on keskeinen rooli selvityksissä. Tule seuraamaan varhaiskasvatuksen globaalia kehittämistä Elina Katajan some-sarjassa!
Koulutuksesta valmiudet vapaaehtoistyöhön
Elokuisena viikonloppuna uudet Opettajat ilman rajoja -vapaaehtoiset kokoontuivat valmistautumaan syksyn vapaaehtoisjaksoihinsa. Alojensa asiantuntijat johdattivat vapaaehtoiset pohtimaan koulutusta ihmisoikeutena, kriittistä näkökulmaa kehitysyhteistyöhön ja -tutkimukseen, uskontodialogia, do no harm -periaatetta ja Kirkon ulkomaanavun työtä globaalin oppimisen kriisin ratkaisemiseksi. Arvokasta oli myös perehtyminen turvallisuustilanteeseen ja oman psykososiaalisen kuormituksen käsittelyyn.
”Matkaan tarttui paljon kotiin viemisiä ja iso määrä tietoa eri alojen asiantuntijoiden luennoilta. On hienoa tietää, että meistä vapaaehtoisista pidetään hyvää huolta ja voi lähteä luottavaisin mielin matkaan”, pohti tamperelainen luokanopettaja Ville Lintusaari, joka toimii vapaaehtoisena ilmastokasvatushankkeessa.
Opettajat ilman rajoja -yhteistyön teemoina syksyllä 2024 inklusiivisuus, varhaiskasvatus, opinto-ohjaus, ilmastokasvatus ja rehtoreiden mentorointi
Syksyllä 2024 viisitoista kasvatusalan ammattilaista toimii Opettajat ilman rajoja -vapaaehtoisina. He tukevat Kirkon ulkomaanavun maatoimistojen koulutusalan humanitaarista työtä ja kehitysyhteistyötä.
Keniassa ja Ugandassa vapaaehtoiset toimivat pakolaisasutusalueilla. Yhdessä maatoimistojen asiantuntijoiden kanssa vapaaehtoiset tukevat paikallisten rehtoreiden ja opettajien pedagogista osaamista ja työssä jaksamista, suunnittelevat ja toteuttavat opettajien täydennyskoulutuksia ja muun muassa osallistuvat kampanjoihin, joilla edistetään tyttöjen koulunkäyntiä ja ehkäistään koulupudokkuutta. Kenian koulutustyötä tuetaan myös etäyhteyksin.
Etäyhteyksien kautta Opettajat ilman rajoja -vapaaehtoiset pystyvät tukemaan paikallisia opettajia ja oppilaita myös haastavien kriisien keskellä. Tuki Myanmariin ja Palestiinalaisalueelle jatkuu syksyllä muun muassa opinto-ohjauksen sekä etäopetuksen tukemisessa.
Kirkon ulkomaanapu vahvistaa ilmastokasvatuksellista otetta työssään, ja vapaaehtoiset tekevät selvityksen ja tarvekartoituksen Ugandan, Kenian ja Somalian maatoimistojen ilmastokasvatuksesta. Yksi vapaaehtoinen pääsee täydentämään selvitystä ja testaamaan menetelmiä Ugandaan.
Uudessa varhaiskasvatuksen kehittämistyössä Opettajat ilman rajoja -vapaaehtoinen selvittää Syyrian, Ugandan ja Kenian maatoimistojen parhaita käytänteitä ja tarpeita varhaiskasvatuksesta.
Tervetuloa seuraamaan somesarjaa varhaiskasvatuksen globaalista kehittämistyöstä!
Olen Elina Kataja, ja toivotan sut loppuvuoden 2024 ajaksi mun mukaani varhaiskasvatuksen globaalin kehittämisen maailmaan.
Elokuusta joulukuuhun toimin Opettajat ilman rajoja -verkostossa varhaiskasvatuksen kehittämistehtävässä Kirkon ulkomaanavun koulutushankkeissa, Syyrian, Kenian ja Ugandan pakolaisasutusalueilla. Työni jakautuu 3,5 kuukauden etätyöskentelyyn sekä lokakuussa kuukauden lähijaksoon Keniassa.
Olen varhaiskasvatuksen maisteri, ja minulla on 18 vuoden työkokemus varhaiskasvatuksen kentältä niin ruohonjuuritason, esimiestyön kuin erilaisten pedagogisten kehittämis- ja koulutustehtävienkin maailmasta.
Asun tällä hetkellä Intiassa, jossa työskentelen Finland International Schoolissa opettajakoulutuksen päällikkönä.
Päivitän kehittämishankkeeni kuulumisista aktiivisesti OIRin instassa ja Facebookissa – tuuhan siis sinäkin etänä mukaan mun matkalle.
– Elina Kataja