Suomalaiset opettajat kehittävät koulutusta World Teacher -ohjelmassa Keniassa yhdessä hollantilaisten ja kenialaisten opettajien kanssa. Opettajat ilman rajoja -verkosto toimii ohjelmassa yhteistyössä Edukans -järjestön kanssa. Blogi kuuluu matkan blogisarjaan.
Jeeppimme starttasi seitsemältä kohti Il Molelian alakoulua. Aamu oli sateenraikas ja opettajatiimimme innostunut tapaamaan oppilaat ja opettajat. Oppilaat olivat palanneet kouluun kolmen viikon lomalta, ja he osallistuivat innokkaasti luokkien järjestelyyn.
Kokoonnuimme ulos akaasiapuun alle, jossa oppilaat lauloivat meile kaksi tervetuliaislaulua. Esittäydyimme heille koko opettajakaartin voimin.
Lähdimme ensimmäisille oppitunneille seuraamaan opetusta.Oppilaat asettuivat koulupuvuissaan pulpetteihin ja aloittivat innokkaina murtolukulaskujen parissa. Opetettavia aineita olivat myös swahilin kieli ja kristillinen uskonnonopetus. Opettajaparini oli kenialainen Evelyn, joka opettaa luokkia 5-7.
Ilmapiiri tunneilla oli lämmin ja opetus oli vuorovaikutteista oppilaiden ja opettajan välillä. Päivää rytmitti kaksi kymmenen minuutin taukoa sekä pidempi lounastauko, jolloin oppilaat lähtivät koteihinsa syömään ja palasivat jälleen iltapäivällä opiskelemaan. Opettajille oli tarjolla kasvislounas sekä kahvia ja teetä.
Koulun piha oli aktiivisessa käytössä; hiekkaa käytettiin piirtämiseen, kirjoittamiseen, opetuksen havainnollistamiseen ja moniin leikkeihin. Iltapäivällä lammaslauma laidunsi koulun pihalla ja kesken oppitunnin kuulin lepakoiden rapistelevan peltikaton välissä.
Päivän lopuksi kokoonnuimme opettajien kesken purkamaan päivää ja suunnittelemaan seuraavaa kenialaisten opettajien kanssa.
Innostus on tarttuvaa, samoin oppilaiden oppimisen ilo. Kenialainen kollegani toi kuitenkin esille myös huolensa kasvavasta opettajapulasta, eikä syyttä, sillä kehitysmaista puuttuu tällä hetkellä 1,6 miljoonaa opettajaa.
Paluumatkalla katselin jeepin ikkunasta lapsia paimentamassa lampaita.Opettajien työ on todella tärkeää ja arvokasta-erityisesti täällä!
Henrika Aaltonen