Vapaaehtoistöissä Keniassa Kalobeyein pakolaisasutusalueella huomasi nopeasti, että koulujen arki on hyvin monikulttuurista ja monikielistä. Tuimme Kirkon Ulkomaanavun (KUA) kouluja, jotka sijaitsevat Kalobeyein pakolaisasutusalueella. Oppilaita on mm. Etelä-Sudanista, Somaliasta, Burundista ja Kongosta. Valtaosa koulujen opettajista on myös pakolaistaustaisia ja vain osalla on opettajan kelpoisuus.

Tukiopetuksella vastataan oppimisen haasteisiin

Kalobeyein koulujen suurimpia haasteita ovat suuret luokkakoot. Luokissa on keskimäärin 100–150 oppilasta. Osaamisen erot oppilaiden välillä ovat valtavat eikä yhden opettajan aika mitenkään riitä jokaisen henkilökohtaiseen ohjaukseen ja tukemiseen.

Perustavanlaatuinen haaste on myös opetuskielten, englannin ja swahilin, oppiminen. Osa oppilaista on käynyt koulua englannin kielellä jo kotimaassaan, joten koulunkäyntiä on helpompi jatkaa Keniassa. Suurin osa kuitenkin saapuu Keniaan ilman näiden kielten osaamista, ja oppiminen on siksi luonnollisesti haastavaa. Keniassa ei ole valmistavaa opetusta, vaan oppilaat sijoittuvat heti samaan luokkaan muiden oppilaiden kanssa, vaikka opiskelussa tarvittavaa kielitaitoa ei vielä olekaan.   

Tukiopetuksen koulutuksessa opetettiin erilaisia leikkejä luokkahuoneisiin vietäväksi.

Kirkon Ulkomaanapu aloitti vuonna 2023 Kalobeyein kouluissa tukiopetustoiminnan niille 3.–5. luokkien oppilaille, joilla on suurimmat haasteet matematiikan, englannin ja swahilin oppimisessa.

Tukiopetus on KUA:n oma toimintamuoto eikä siinä tarvitse suoraan noudattaa Kenian opetussuunnitelmaa. Toki opetussuunnitelman mukaisia asioita opiskellaan, koska tavoitteena on, että oppilaat pärjäävät paremmin tavallisessa luokassa tulevaisuudessa. Oppilaat opiskelevat kouluviikolla omassa luokassaan ja osallistuvat lauantaisin tukiopetustunneille. Lyhyiden lomien aikana tukiopetusta on myös maanantaista keskiviikkoon.

Opettajien koulutuksessa käsiteltiin esimerkiksi toiminnallisia menetelmiä.

Tukiopetusta pitävien opettajien työ on haastavaa, koska oppilaat ovat hyvin heterogeeninen joukko erilaisine tuentarpeineen: oppilaat ovat eri-ikäisiä ja kielitaidon tasoltaan eri vaiheessa. Joidenkin oppilaiden on myös vaikea motivoitua opetukseen, koska se on ylimääräistä koulunkäyntiä. Oppilaiden motivaatiota ja jaksamista edistetään tarjoamalla tukiopetuspäivinä välipalaa, kuten maitoa ja leipää. Koska pakolaisasutusalueen perheillä on ruokaa rajallisesti, vähäinenkin ruoka on iso motivaatiotekijä käydä koulua.

Opettajilla on tärkeä rooli kielten ja matematiikan taitojen vahvistamisessa.

Huoltajat ovat avainasemassa tunnistamassa koulutuksen tärkeyttä

Me vapaaehtoiset olimme mukana vanhempainkokouksissa, joissa huoltajia kannustettiin tukemaan lastensa tukiopetukseen osallistumista. Huoltajat ovat avainasemassa, jotta heikosti pärjäävät oppilaat kävisivät koulua ja ottaisivat annetun tuen vastaan. Myös huoltajien on uskottava koulutuksen tärkeyteen ja vaikuttavuuteen, jotta he valitsevat lapselleen koulunkäynnin esimerkiksi kotitöiden, pienempien sisarusten hoitamisen tai aikaisen avioliiton sijaan. Etenkin tytöillä on usein kotona paljon kotitöitä vastuullaan. 

Hienointa oli kuunnella huoltajien toisilleen pitämiä puheenvuoroja, joissa he kertoivat omien lastensa kokemuksista ja edistymisestä koulussa ja kannustivat muita huoltajia lähettämään lapsensa kouluun. Vertaistuen ja -kannustuksen merkitys on erittäin tärkeää. Myös me vapaaehtoiset rohkaisimme huoltajia ja puhuimme koulutuksen tärkeydestä.

Koululuokka

Huoltajat kannustivat toisiaan satsaamaan lastensa koulutukseen.

Osallistuimme myös tukiopetuksen opettajille suunnattuun koulutukseen, jossa pidimme myös oman koulutusosuuden. Koulutuksemme käsitteli arkipäivän vinkkejä liittyen ryhmänhallintaan, rutiineihin, toiminnallisuuteen ja erityisopetukseen, kuten kuvatukien käyttämiseen. Lisäksi toimme toiminnallisuutta mukaan koulutukseen muutaman leikin avulla.

OIR-vapaaehtoisten työn yhtenä tärkeänä painopisteenä jatkossakin voisi olla lisätä opettajien tietämystä oppilaskeskeisistä ja toiminnallisista työtavoista sekä tukea ja rohkaista opettajia käyttämään niitä.