Ville Stambej kirjoittaa koulutuspäivästä Kenian Kisumussa World Teacher projektissa, joka toteutetaan yhdessä hollantilaisen Edukans- ja kenialaisen Pamoja-järjestön kanssa.

”Kukkokiekuu!” Kenialaiset kukot kiekuvat ihan selvällä suomen kielellä. Kiekuminen alkaa neljän jälkeen aamuyöllä ihan huoneeni ikkunan alla. Lapsena lukemistani Asterixeista tiedän varmasti, että kukkojen kuuluisi kiekua vasta auringon noustessa. Tämä on siis kaksi tuntia etuajassa.

 

Olemme lähdössä Awasiin, tunnin automatkan päähän, pitämään World Teacher -ohjelman aloituspäivää kahdeksan osallistuvan koulun johdolle ja opettajille. Aamupalalla tuoretta ananasta ja mangoa syödessäni ihmettelen, miksi kukaan suostuu syömään ja ostamaan niitä Suomen kaupoista. Makua ei voi edes verrata. Muut valittavat nukkuneensa huonosti yöllisen rankkasateen takia. Mikä sade?

 

Koulutuspäivän tärkein sisältö ovat toiminnalliset työpajat, joissa harjoitellaan mm. palautteen antamista ja vastaanottamista, lapsikeskeisiä opetusmenetelmiä, eriyttämistä ja alle kouluikäisten lasten oppimista leikkimällä. Koulun johdolle on oma työpaja. Tiimimme suomalaiset ja hollantilaiset opettajat ja opettajaopiskelijat ovat onnistuneet tekemään työpajoista hyvin toiminnallisia. Kenialaisyleisön motivaatio ja into on käsin kosketeltavaa. Heidän halunsa oppia tekee vaikutuksen.

 

Meidät eurooppalaiset on jaettu neljään ryhmään, joista kukin työskentelee yhden viikon yhdessä, toisen viikon toisessa koulussa kenialaisen työparin kanssa. Päivän päätteeksi kokoonnumme isäntäkoulujemme opettajien kanssa ryhmiin ja sovimme työparit. Leikimme tutustumisleikkejä. Yhdessä leikeistä kukin vuorollaan sanoo yhden asian itsestään – ”minulla on kaksi lasta”, ”opetan mielelläni matematiikkaa”. Se, johon väite sopii, yrittää mahdollisimman nopeasti tarttua sanojan käteen. Kenialaiset laajentavat näkökulmaa: ”Tartu käteeni, jos pidät lyhyistä ihmisistä!” ”Minä olen onnellinen!” ”Pidän ruskeista ihmisistä!”

 

Matkalla takaisin hotellille viereisellä kaistalla ajaa kuorma-auto, jonka kuskin penkin takana ikkunaa vasten näkyvät nukkuvan lapsen paljaat jalanpohjat. Kaivan kameraa esiin, mutta kuva jää ottamatta. Kuorma-auto joutuu jarruttamaan ja jää meistä jälkeen, koska sen edessä kulkee pakettiauto hyvin ympäristöystävällisesti lihasvoimalla. Mies työntää sammunutta autoa. Kuskin paikalla autoa ohjaa arviolta 8-vuotias lapsi. Keskellä moottoriliikennetietä.

Kirjoittajana luokanopettaja Ville Stambej